Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Forår 2021

Vi har desværre haft lidt pause fra hjemmesiden og har brugt FB: Flicka III Faurby363 en del i stedet i stedet. Foråret har ellers budt på en masse skønne kapsejladser og besætningen blev suppleret med Th Yde i stedet for Martin. I Sejllubben, KBL klubsejladser ligger vi nr 2. I AFI 2Star fik vi en 1. plads i vores løb og en pæn placering OA. I kapsejladsen De 2 Øer fik vi en 4. plads ud af 25 både. Palby Fyn Cup blev uforståeligt Corona-aflyst, så 3 af os tog en tur til Anholt på en skøn forsommertur.Sommertogtet går til Skærgården nord for Göteborg.

Maritime udtryk i det danske sprog

I vores familie er vi blevet opmærksomme på, hvor mange maritime ord og vendinger, der er integreret som en naturlig del af det danske sprog. Det er virkelig tegn på at Danmark er en Søfartsnation. Charlotte har samlet det til en liste, men vi hører naturligvis gerne om flere eksempler.

Maritime udtryk:

Falde af Tage højde for Få styr på noget Rebe sine sejl Sejle i egen sø Gå planken ud Et er søkort at forstå, et andet er skib at føre Sakke agterud At stævne nogen Bølgerne går højt Gyde olie på vandene For fulde sejl Sætte kurs mod Kaste alt overbord Være forankret i Kaste los Stå last og brast Give los Holde udkik Være på udkik efter Gå til køjs Være i et dødvande Stilhed før stormen Det sejler for ham Komme i smult vande Komme på dybt vand Gå linen ud For fulde sejl Søforklaring Tage bestik af Efterdønninger Endevende Gå i dørken Forplejning Proviant Nå i sikker havn Fyrtårn At blive hyret At blive shanghaiet At komme på ret køl At komme på ret kurs Frit lejde Sætte alle sejl til Signalere Skeje ud At noget har slagside At ro mod strømmen Surre det fast Sætte mange skibe i søen Søsætte noget Tage en tørn Medvind “God vind” Medvind Som vinden blæser Spredes for alle vinde At gå mod strømmen At flyde ovenpå I kølvandet på … At have en god ballast Påmønstre / afmønstre At vinde ind på nogen Han klarede pynten At komme fri af pynten Han klarede skærene Bølgerne gik højt Projektet kuldsejlede At tage højde for Falde af på den Få styr på tingene Sakke agterud Gå planken ud Gå for fulde sejl Gyde olie på vandene Sætte kurs mod Rebe sine sejl Vind i sejlene Som vinden blæser Det stikker ikke så dybt Vi er i samme båd At være tovholder At tage tage bestik af situationen At blive slået ud af kurs

’’Stram kurs’’ Slap kurs Det sejler for ….. At opleve megen bølgegang

PS: Tjörn Runt 2017

Flicka III deltog i Tjörn Runt for 4. gang.

Transportsejlads 2 x 180 sømil. Mandfolketur med Flemming, Kristian, Kasper og Skipper.

Blev sat i løb med skrappe både, men fik en acceptabel 21. plads på Classic banen. Over 300 detagere. Har et svært SRS-tal og DH, hvor vi bliver straffet for alle de gode Faurby tiltag.

BB skødeviser sprang i stykker og fokkeskødet gik en tur under kapsejladsen – ca. 10 min gik tabt og én placering.

Flicka III til 7 års eftersyn

Vores skønne Faurby 363 har nu sejlet 7 sæsoner, hvor vi selv har serviceret den og lavet alt selv. Den har sejlet ca 20-25 kapsejladser om året herunder Tjörn Runt, Fyn Runt og klubkapsejladser, og rigtige mange sømil på vores sommertogter. I alt ca 1500 – 2000 sømil/år i alt slags vejr. Så nu er det på tide, at hun får en kærlig hånd på værftet hos Faurby. Ønskelisten er lang men sanktioneret af Førstegasten:

1. Afrigning inkl bundvask og tilrigning for udførelse af nedenstående på værftet Se vinterseddel 2. Ny sprayhood 3. Nye skødevisere i rustfrit stål 4. Polering af gelcoat og forsegling 5. Fornyelse af alle hvide fuger (udvendigt) 6. Eftergåelse af teakdæk (ser ellers fint ud) 7. Rep af lille skade på fenderliste 8. Tætning scandæk SB ud for toilet, der kommer lidt vand ind ved kraftig vandpåvirkning. Må besigtiges 9. Elspil (Andersen 2+1 SE Vinkelgear) på begge Andersen fokkespil inkl ekstra forbrugsbatteri monteret evt bagerst i motor rum eller under dørk i kistebænken. 10. Ekstra vandtank i stævn inkl. tankmåler og trevejshane, ca. 120L 11. Lakering af dørk (alle løse plader, ikke skråstykker) 12. Ny mastetætning og gummikrave, idet der kommer vand ind 13. Montering af ny ror-bolt mellem ror hoved og rorpind – jeg har bolten. 14. 2 nye kasteblokke på barberhal (Antal), ekskl. eventuel splejs 15. Afkortning af storfald ved faldbarm for ny løkke (ny splejs) 16. Udskiftning af storskøde fra 12 til 10 mm og noget kortere end eksisterende. 18. Udskiftning af bærestang for stævnplantform – har været bøjet adskillige gange 19. Udskiftning af umbracoskruer i balusterholdere inkl. polering 20. Bovpropel, Sidepower SRV80/185T med fjernbetjening (trækkes op i skroget) + ekstra batteri

Flicka III fik sølv

Flicka III fik den sædvanlige andenplads i årets kapsejladser efter Scankappen, der er urørlig. I denne sæson har vi fået kærkommen konkurrence fra en Bavaria 38 Match, der giver os kamp til stregen. Det bliver spændende at se hvordan det går i den nye sæson.

Hou – Kaløvig

Onsdag den 1-8-17. Sol og byger, 5-9 m/s V. 20 sm.

Der var lovet byger over frokost, så det var med at komme hurtigt afsted fra Hou. Der var rigtig fin vind, men meget varieret styrke, så det ene øjeblik sejlede jeg 5 knob og det næste øjeblik over 7 knob.

Ud for Aarhus så det meget blygråt ud over Skåde Bakker. Jeg håbede at jeg var kommet foran uvejret. Det var jeg næste også, men jeg fik lige kanten at mærke og dækket nåede at blive vådt. Senere hørte jeg at Kirsten havde været bekymret, da hun så de blytunge skyer. Men da jeg nåede ud for Skæring Hage var der igen blå himmel.

11:45 sejlede jeg ind mellem pælene på min egen plads og Kirsten tog vinkende imod. Vi tømte det meste ud af båden og den blev lettet for mange kilo. Det havde været et fint sommertogt uden uheld og uden nærved-uheld og med en masse hustruvenlig sejlads på trods af det ustadige vejr. Når man er på vandet og langs kysten har man typisk mere solskin. Så må man jo sejle, når der er passende vindretning og passende vindstyrke.

De sidste dage af sommerferien gik med at ordne båden og lave forskellige ting på båden og i øvrigt hygge os med dårlige maver. Jeg fik dog lavet følgende på Flicka: Nyt motorbatteri, Syet ny lynlås i Zippack og udviddet denne, holder til snapseglas, nyt spejl i badeværelset, Tætnet holder til Lifesaver, syet vindue på sprayhood, limet ølholdere, tømt holdingtank, tanket diesel, Stopklodser i teak til løjgang for selvslående fok, tømt båden for øvrige unyttige ting såsom cykler, gummibåd, cykelkurv, tasker, bøger og sengetøj.

Horsens – Hou

Tirsdag den 31-7-17. Sol og let skyet, 3-6 m/s SØ. 20 sm.

Når man ligger inderst i Horsens Havn, så er der helt roligt vand og ingen vind, så bølgegang kunne ikke vække mig, men intense aktiviteter på foderstof forretningen lige overfor var ikke omfattet af nogen støjbegrænsninger.

Når man kiggede ud af båden så man det mest fortryllende og velfortjente solskin uden vind. Lige vejr til en slentretur i byen. Vejret var så fint at morgenmaden kunne indtages i cockpit under overværelse af alle kontorfolkene i de nærliggende ejendommen, der angiveligt var startet på arbejde.

Horsens har en bred kedelig gågade, men meget charmerende sidegader, der heldigvis også er inddraget i gågadezonen. Der var tidligt masser af liv med leverandører og logistikfolk, der leverede varer til butikker og caféer inden gågadesystemet lukker for trafik kl 10:00. Den var ikke meget over 10:00 inden kunder og turister indfandt sig og sidst på formiddagen var der fyldt med folk. En cafélaitte til Skipper og en Sharwarma to go til frokost, var hvad det blev til.

Ved ét tiden kastede jeg lost og satte sejl i havnen, selv om der ikke var meget vind og den var lidt imod. Til gengæld nød jeg at krydse ud gennem fjorden på næsten fladt vand i solskin. Flot natur på alle sider. En fjord, der er bred nok til at sejle på og øer og holme. I mine kryds kom jeg helt tæt på Vorsø og dens kalv, øer der begge er fredet og er skarvkoloni.

Efter andægtig og komfortabel sejlads nåede jeg Hou ved femtiden og fandt en vestvendt pæleplads, da DMI har lovet frisk vestlig vind i morgen. Det vil være meget passende til den sidste korte etape på ca. 21 sømil mod Kaløvig.

Grillen blev tændt, så den kunne være perfekt til majs, grillpølser og peberfrugter, når jeg kom tilbage efter havnepengebetaling og almindelig havneresearch. I morgen går det hjemad, da torsdag er lovet meget regnfuld, så det giver ingen mening med et svinkeærinde inden.

Lundeborg – Nyborg – Horsens

Mandag den 30-7-17. Sol, 7-12 m/s SV. 11+39 sm.

Vi stod op til det mest fortryllende solskinsvejr og mange sejlbåde gjorde klar til nye sejladser. I går aftes havde vi bestilt friskbagte rundstykker gennem havnefogedinden. De hævede standarden for morgenbordet en kende.

Vi sejlede mod nyborg bare for fokken, for ud over solskin var der masser vind med hæftige vindstød på op til 12 m/s, men det gik nu også fint 5-6 knob. Lidt i tolv lagde vi til bolværket i Nyborg og Førstegasten afmønstrede for at lade DSB sørge for hjemtransporten.

Herfra havde Skipper fri leg i den dejlige blæst. Op med alle kludene og hu ha hvor det gik. Kl 15 var båden nord for Romsø og kursen mod toppen af Fynshoved. Ved Romsø blev Flicka overhalet for første gang på turen – en Etap 41 gik forbi med 0,2 knob mere fart, men den havde også fuld genoa i den gode halvvind. Ved toppen af Fynshoved blev den indhentet. Jeg havde gået tættere på kysten og undgået den værste modstrøm.

Herefter var det bidevind mod Snaptun, så det var en fornøjelse. Vinden varierede fra 7 – 13 m/s så der måtte trimmes sejl i et væk. Da jeg nåede Snaptun, synes jeg at Horsens Fjord så meget indbydende ud og vindretningen passede, så kun en ekstra time, så var jeg i Horsens.

I bunden af Horsens gamle industrihavn er nu lavet en række nye fine gæstepladser. Der lagde jeg til tæt på bycentrum og mulighed for lidt oplevelser i morgen.

Rudkøbing – Lundeborg

Søndag den 30-7-17. Sol og tordenbyger, 5-13 m/s S-SV. 17 sm.

Efter morgenmaden tog Kjøvenhavnerne tilbage til storbyens trængsel. Vi andre nød det livgivende solskin, som vi ikke har været forvænt med denne sommer.

Efter rådslagning blev Førstegasten enig med resten af besætningen om, at det ville være nemmere at afmønstre i Nyborg eller lignende, så kursen blev sat mod denne glimrende jernbanebetjente købstad.

Undervejs ud for Elsehoved Fyr, buldrede det i det fjerne og den vejransvarlige søgte på vejropdatering og konstaterede, at tordenvejrsvarsel nu også omfattede Fyn og Vestsjælland. Skipper var ellers i gang med at fjerne alger på udsatte steder på teakdækket. Efter kort rådslagning blev sejlene strøget og kursen sat mod Lundeborg. Torden er ikke i sig selv et problem, men det medfører tit kastevinde over 15 m/s og heftige byger, som ikke er specielt turistvenlige.

Vi nåede i havn lige inden tordenbygerne satte ind og nød at være i trygge rammer. Himlen var flot og spektakulær, så vi sad i cockpit og nød sceneriet. Lidt resultatløst fiskeri blev det også til.

Den ene sejlbåd og skonnert efter den anden søgte ly for uvejret og havnene blev ret fyldt af både. Havnefogeden gned sig i hænderne og den foreningsdrevne havn godtede sig over de mange indtægter. Det skal også siges, at alt i havnen er tip top. Den venlige havnefogedinde kunne godt have held med at udgive sig for at være en havnefoged.

DMI lovede mere af samme slags sidst på eftermiddagen, så den vejransvarlige fandt det betimeligt at forblive i Lasse & Mathilde Havnen til i morgen.

Det var klogt, for mens grillen var under opvarmning, kom der høvlende blysorte skyer fra sydvest med tæt trommende filmregn, der vaskede dæk og ruf i en fart.

Da uvejret havde passeret, blev det, det mest fortryllende klare solskinsvejr. Det var en passende baggrund for vores aftenmåltid i cockpit: Grillede majs, gourmetpølser, nyopgravede kartofler, thiese smør og Il Rapace Riserva.

Rudkøbing

Lørdag den 28-7-17. Regn og sol, 8-15 m/s S-SV. 0 sm.

Charlotte og Gert skulle besøge os på Flicka III denne i dag. Hele formiddagen var lovet regn og kuling, så det var passende at ligge trygt i havn. Formiddagen blev brugt til at drøfte planen for resten af sommertogtet og sommervejrets glæder og udfordringer. Vejrudsigten for resten af dagen og en del af søndagen var med sol og byger og sol og rigelig med vind. Ikke en vejrudsigt, der egner sig til turistsejlads.

Charlotte og Gert kom direkte fra sommerhus ved Lyngvig Fyr og dukkede op ved 12-tiden mens det stadig silede ned. Vi nød en enkel frokost om læ og glædede os til solen dukkede frem kl 13:30, som lovet.

Det blev til dejlige spadsereture i den hyggelige by, der i denne uge er stærkt præget af Langelandsfestivalen (uge 30), men vi havde ingen gener af det, tværtimod. Lidt kaffe på en økologisk café blev det også til og vi fik det vigtige stempel i vores Øpas.

Da vi kom tilbage var der en sammenstimling af folk i lyseblå skjorter og mørkeblå bukser foran en 65 fods motorbåd, som havde været så dum at ligge på ydersiden af bolværket med siden mod sydvest. Vi havde i går undrende iagttaget hvordan den lå og huggede i bølgerne, der slog ind mod bolværket, som om den var en let lille jolle. Sagen var at motorbåden havde hugget så voldsomt ind i bolværket, at bagbord agterside var revnet med et stort knald. Det var en forbipasserende marinekutter, der havde forårsaget en kraftig hækbølge ind mod motorbåden, som angiveligt havde forårsaget skaden. De mange blåskjortede folk på kajen var fra en anden marinekutter, som lå fortøjet foran og havde set uheldet ske. Skipper på motorbåden, iført hestehale og cowboyhat tog det nu meget roligt, selv om flere kloge vurderede skaden til flere 100 tusind. Kaptajnen fra den fortøjede marinekutter kaldte den anden marinekutter tilbage over radioen.

Efter at have fortøjet, kunne en slukøret kaptajn hilse på cowboyhatten og bese skaden. Han måtte brødebetynget indrapportere uheldet til centralt hold. Vi var dog nogle stykker på kajen, der mente at den store motoryachts fortøjning, selv var skyld i uheldet – det kunne lige såvel være en stor stormsø, der kan udrette sådan en skade, når der ikke skulle mere til. Glasfiberen så i øvrigt meget tynd ud. Det skal der nok komme en masse søforhør og advokatregninger ud af. Kort tid efter tog Cowboyhatten og familie og venner afsted til festivalpladsen i taxi og det så ud som om at båden ikke tog vand ind.

Vi andre nød læen i cockpit og det klare solskinsvejr med drivende fjerskyer. Senere sponserede gæstegasterne lækre pizzaer oppe på en café i byen.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox